The fastest message board....ever.

| KOTIMAISIA ARTISTEJA | GALLERIA | TULEVAT TAPAHTUMAT |
Fi-Reggae: Fi-Reggae Ry -arkisto
Yhdistykseen liittyvien keskustelujen arkisto
Message board archive for the now defunct Fi-Reggae Association
Mene sivulle:  12 Seuraava sivu
Sivu:1 / 2
Viestien editointi / Ehdotus
Kirjoitti: ()
Päiväys:

Täällä kun keskusteluja lueskelee, usein törmää keskusteluja perustavalla tavalla hajottavaan ilmiöön - ylenmääräiseen viestien editointiin jälkikäteen. Joskus kirjoittajilla tuntuu olevan tapana muutella sanomisiaan tuulensuunnan ja muilta saadun vastakaiun mukaan, mikä tekee keskustelusta aiheesta kuin aiheesta kohtuullisen horjuvaista.

Viestien muokkaustoiminto on mainio ja tarpeellinen kun pitää korjata virheitä yms. mutta ainakin mielestäni tällä boardilla voisi olla sellainen periaate, että omien sanomisten takana saisi sitten seistä jatkossakin.

Phorum-softasta löytyy toiminto, jolla viestille voi antaa maksimieditointiajan (vaikkapa 10 minuuttia), joka on tarkoitettu kirjoitusvirheiden poistoon / muotoiluun yms. (tai vaikkapa lyhyeksi kimmastuksen harkinta-ajaksi, johon kannattaa tosin panostaa jo ennen kun fleimiä lähtee nakuttamaan). Jos isompia edittitarpeita tulee (julkiselle boardille sopimattomia sammakoita yms) moderaattorilta voisi pyytää apua viestin poistoon kuten nykyäänkin. Mahdollinen julisteiden/mainosten siirto tapahtumaketjujen alkuun (tai virheelliseen muotoon kirjoitettu tapahtumathreadin nimi) onnistuisi varmaan myös moderoijien toimesta kuten nykyäänkin.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan ehdotus :

Viestille maksimieditointiaikaa 10 minuuttia.

Puolesta / vastaan / ajatuksia?

Komposti @ Facebook / Komposti @ Twitter / Komposti @ SoundCloud
Jukka Poika @ Facebook / Raappana @ Facebook

Ylivoima-studio online!

Re: Viestien editointi / Ehdotus
Päiväys:

Puolesta.

Päiväys:

ei puolesta eikä vastaan.. mut mitä vähemmän sääntöjä sen parempi noin niinkun yleensä. mut toisaalta oon sen verran vähän seurannut keskusteluja viimeaikoina et mua oo mitkään editit haitannu. lisäisköhän toi kovasti modejen töitä? mä en ainakaan halua vastaanottaa niitä modepyyntöposteja, et sit selkeesti esille modejen osotteet.

[www.facebook.com]
[bujutrial.blogspot.com]
[dancehall-dance.blogspot.com]
[youtube.com]

Päiväys:

Ei mulle haittaa ole tuosta editoinnista ollut muussa muodossa kuin että joskus on paljonkin myöhemmin huomannut harmikseen viestiin lisätyn jotain. Ja vielä jos on kyseessä ollut joku jännä musiikkijuttu.

Kaiken selityksen jälkeen:
Puolesta.

Never Grow Old.

Päiväys:

Vastaan.

En ole itse huomannut kovin paljoa näitä keskustelua lahottavia editoituja viestejä. Silloin kun näitä on näkynyt, on yleensä koko homma sen ollut sen verran huteralla pohjalla, etten kovin montaa ajatusta ole keskustelulle uhrannut. Tuuliviirit pyöriköön paikallaan. Ostetaan & myydään -osiossa olen käyttänyt edittiä melko ahkeraan listaa päivitellessä. Vähemmän sääntöjä parempi.

BLAKA BLAKA INNA SOUNDCLOUD!

Päiväys:

Vastaan.

Tällä luonteella tulee sanottua joskus tyhmiä, tai sitten unohtuu se oleellinen sanomatta. Sitäpaitsi musta on hieman pelottavaa se, että 5 vuoden takaisista arkistoista löytyy jotain jota mää oon joskus puoliholtittomassa tilassa sanonut, kuka perhana sen sitten muistaa millä lääkkeillä sitä on milloinkin käyty.

Yks vaihtoehto ois tietenkin olla kirjoittamatta kokonaan, varsinkin kun mitään viisasta sanottavaa ei tunnu olevan.

OFF-topicina sen verran, että jos pelataan vaikkapa rengaa. Niin editointimahdollisuus on hyvä olla olemassa. Tavusäännöt kun ei välttämättä palaudu mieleen ihan kymmenessä minuutissa.

J...
[www.djemberenki.com]

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi .

Päiväys:

Eikös editoinnin sijaan voi kirjoittaa uutta viestiä? Niin minä teen. Useinkin.

Never Grow Old.

Päiväys:

^No mitenkäs vaikka tossa Andorin tapauksessa? Sehän on sillisalaattia koko myytilista loppupeleissä.

J...
[www.djemberenki.com]

Päiväys:

Ostetaan & myydään - tyyppisissä listahommissa toi olis kyllä kieltämättä ihan tarpeetonta ja elämää vaikeuttavaa.

Andor, hyvissäkin keskusteluissa voi olla huonoja elementtejä - ja ylenmääräinen editointi usein lisää niitä huonoja.

Mä en myöskään pidä kovin hyvänä perusteluna sitä että tiheään tahtiin luetulle julkiselle boardille "puoliholtittomassa tilassa" voisi sanoa editointimahdollisuuden varjolla asioita, joiden takana ei sitten myöhemmin voikaan seistä. Ei mun kela tosiaan koskenut sitä, onko viestien sisällöt varsinaisesti "viisaita", "asiapitoisia" tai muutenkaan sellaisia että kaikkia kiinnostaisi lukea niitä tänään tai viidenkään vuoden päästä, enemmänkin ajoin takaa sellaista ajatusta (muualla kun Andorin mainitsemassa O&M - tilanteessa) että omien sanojen takana voisi seistä. Idealistisesti ajattelen myös, että se saattaisi jopa lisätä harkintaa.

Muuten tuo tuskin kovin paljoa varsinaisesti kenenkään töitä lisäisi moderaattoripuolella - aika harvoin todellista tarvetta varsinaiselle moderoinnille tällä boardilla on ollut. Tapahtumat - osiossa pientä päivittelyä on nykyisinkin ja sitä luetaan ahkerasti, myös modejen toimesta.

Ylivoima-studio online!

Päiväys:

Olen minäkin huomannut tätä "pilkallista" editointia parin ihmisen kohdalta, mutta eikös meistä nyt kaikki kuitenkin tiedä missä suurinpiirtein mennään.

Mun mielestä ihmisille pitää antaa mahdollisuus puhdistaa mainettaan. Se on vitun vaikeeta jos sanoo ensin sitä ja sitten tätä. Elävässä elämässä se on vähän helpompaa, kun ihmiset oikeesti unohtaa sen menneen ja keskustelu ikään kuin kasvaa koko ajan ja juuriin on pitempi ja pitempi matka. Täällä juurin pääsee parilla napin painalluksella. Ja keskustelu voi olla parin päivän mittainen.

Kuka muistaa normielämässä mitä joku sanoi 2 päivää sitten ja mitä hyötyä siitä on? Keskustelun kuuluu kasvattaa kanssakävijöitä niin, että päästään jutussa eteenpäin. Eikä itkeskellä, että mutku sä sanoit noin eilen ja nyt sä oot vähän enemmän samaa mieltä kuin minä ja nyt määkin oon kallistunut ja alkanut ymmärtää vähän tuota sun näkökulmaas...

J...
[www.djemberenki.com]

Päiväys:

Sitä vielä, että multa kyllä voi poistaa editointimahdollisuuden, en nillota nyt siitä, että mua yritetään rajoittaa. Vaan ärsyttää lähinnä tämä pakonomainen tapakasvatus. Jos editointioikeuden poisto on tapa saada ajattelemaan mitä muut haluavat kuulla, niin mitä eroa tällä on esmes lehden toimittajaan, joka ei voi kirjoittaa vaikkapa marihuanan puolesta, koska pelkää julkisjournalistista syrjintää ja lynkkausta?

J...
[www.djemberenki.com]

Päiväys:

Lainaus
Renki
^No mitenkäs vaikka tossa Andorin tapauksessa? Sehän on sillisalaattia koko myytilista loppupeleissä.

Toki noin.

Never Grow Old.

Päiväys:

Vastaan.

Editoinnit ei ole liiemmin häirinny ja liiat säännöt ja valvonta ahistaa.

Päiväys:

Tarkennetaan vielä että kyse ei ole säännöistä tai valvonnasta - vaan tavasta jolla boardi toimii, joka ei ole mitään muuta kuin raamit keskustelulle, jonka laadun keskustelijat itse laativat.

Mä en Renki tajunnut sun pointtia :

"Vaan ärsyttää lähinnä tämä pakonomainen tapakasvatus. Jos editointioikeuden poisto on tapa saada ajattelemaan mitä muut haluavat kuulla, niin mitä eroa tällä on esmes lehden toimittajaan, joka ei voi kirjoittaa vaikkapa marihuanan puolesta, koska pelkää julkisjournalistista syrjintää ja lynkkausta?"

Mikä yhteys sillä että keskustelu muuttuu yksiselitteisesti aikajonomaiseksi on "pakonomaisen tapakasvatuksen" kanssa?

Enemmän mä koen (viitaten tuohon sun "normielämä" - toteamukseen) että nimenomaan "normielämässä" parikin päivää vanhat jutut muistetaan, ainakin reaktioina joita ne aiheuttaa jne, eikä niitä noin vain pyyhitä. Anteeksi voi toki pyytää töppäilyjä tahi muulla tavalla korjata väärinkäsityksiä (mikä onkin mun mielestä asiallisempi tapa suhtautua omiin juttuihin jotka harmittaa jälkeenpäin kuin kuoliaaksi vaikeneminen tai boardin tapauksessa editoimalla vastuusta irtisanoutuminen). Editointi ei myöskään pyyhi viestin jälkiä veks kokonaan (jos tulee julkisuushävetys), esim googlaamalla "nimimerkki + aihe" löytyy helposti boardin tietokannasta poistettua tai pois editoitua materiaalia.

Ylivoima-studio online!

Päiväys:

Eli kannattaa miettiä kahdesti mitä kirjoittaa...

Kävin äsken röökillä tupakkakopissa ja tapasin näyttämömestarin, joka tutkiskeli siinä hieman tuumien omia piirustuksiaan. Oli sitten aivan pakko kysyä, että mitäs meinasit tehä? Hän siihen, että jalkapuut pitäs väsätä. Ja minä, että mihis ne tulee? Vastaus oli, että en muista mutta ei ne ainakaan meille tule ja ei tässä oo kuin kaks paikkaakaan.

Sitten juttelin mummoni kanssa puhelimessa ja pöljä kun olin menin sanomaan, että olin nähnyt serkkutyttöni viime viikolla. Siitä se mummeli sitten yltyi ja rupesi vittuilemaan vanhoista perintöhommista ja kuka on sanonut mitä ja milloinkin...

Eli mä olin kyllä nyt väärässä. Näköjään vanhat asiat voi tulla takaumina vaikka sitten vuosienkin takaa ja pahat asiat kyllä muistetaan aina.

Niitä ois hirmu kiva editoida omista ja toisten päistä pois.

OK.

Toi taas oli ihan turhaa hössötystä... Mun pointti on se, että vastustan editoinnin rajoittamista, koska sen hyötysuhde on mielestäni pienempi kuin haittasuhde.
Sitä mä kyllä vähän ihmettelen, että mitä hiton eroa on säännöillä, valvonnalla ja tavalla jolla boordi toimii?

Eiks säännöt oo se jutska jolla boordi toimii? Otetaan esim: Joku pelimanni laittaa FI-reggaen tapahtumat palstalle ilmoituksen tapahtumasta, mutta nyt on käynyt niin, että tarra on jäänyt lukematta ja tapahtuma onkin aivan ÄÄriReGgaeta. Niinpä mode siirtää ilmoituksen Chatty Chattyyn, koska se on boordin toimintatapa. ELI se lukee säännöissä, jonka noudattamista MODE valvoo.
Jos päätetään, että editointioikeus rajoitetaan kymmeneen minuuttiin. Se on säännös.

J...
[www.djemberenki.com]

Päiväys:

Jos vielä viilataan loppuun asti niin

Säännöt = Kirjoittajaa koskevia ohjeita, rajoituksia ja toiveita jotka pitää kirjoittaessa ottaa sisällön suhteen huomioon.

Valvonta = Moderaattorin puolesta tapahtuva toiminta, jolla yritetään pitää huolta siitä että edellisistä ei poiketa.

Boardin rakenteen & asetusten asettamat rajoitteet = Esimerkiksi se, voivatko kirjautumattomat kirjoittaa viestejä, voiko viestejä muokata, voiko niihin liittää tiedostoja, voiko yksityisviestejä lähettää jne. Ei aiheuta kellekään ylimääräistä valvontaa tai vaivaa.

Ei mulla asian suhteen varsinaisia intohimoja ole, ajattelin vain että se voisi parantaa boardin lukumukavuutta. Mielipiteet näyttävät toistaiseksi jakautuvan aika tasan.

Ylivoima-studio online!

Päiväys:

Puolesta, koska se estäis mehukkaiden mielenilmausten hävittämisen jossain kummallisessa "oonko mä tosiaan sanonut noin tyhmiä" -mielentilassa. Se myös helpottais tiettyjen keskustelujen lukemista pari päivää niiden kirjoittamisen jälkeen kun kaikki keskustelun osaset vielä olis paikallaan.

Toisaalta oon vastaan, ellei pysty määrittämään O&M ja tapahtumat -osioiden kohdalla poikkeusta tuohon, joka sallisi aina muokkaamisen, noiden kohdalla muokkaaminen ainoastaan selkiyttää asiaa kun ekassa viestissä voidaan aina olettaa olevan kaikki olennainen info ajantasaisena.

Ja jos pitää laittaa vastakkain nää vaikutukset (chattyn keskustelujen selkiytyminen vs. osto/myynti/tapahtumailmojen selkeyden vähentyminen) (sikäli kun olen ymmärtänyt vaikutukset oikein), oon muutosta vastaan koska noi chattyn keskustelut ja etenkin "keskustelut" ei saa olla tärkeämpiä kuin varsinaista reggaeharrastusta paremmin edistävät ilmoitukset.

-- E. --

Tämä ei ole informaatiota. Informaatio menee perille. - Paavo Haavikko

Päiväys:

Lainaus
Eesau
Puolesta, koska se estäis mehukkaiden mielenilmausten hävittämisen jossain kummallisessa "oonko mä tosiaan sanonut noin tyhmiä" -mielentilassa.

No joo :D
Jos tämmönen editointirajoitus tulee voimaan, niin ilmotetaanhan siitä reilusti etukäteen, niin on sit aikaa käydä läpi kaikki viimesen neljän vuoden viestit ;)

Mut joo, mä olen kyllä oikeesti ollut hyvin kiitollinenkin välillä tuosta editointimahdollisuudesta. En vain omien viestieni editoinnin suhteen (mitä en kyllä iihan hirveesti ole edes tehnyt), vaan lähinnä siitä että muut tyhmiä laukoneet ovat tajunneet omia viestejään editoida. Ei kaiken sentään pidä tallentua ikuisiksi ajoiksi.
Toisaalta onhan se toki ikävää, jos jostain mielenkiintoisista keskusteluista puuttuu palasia välistä.

Vastaan silti edelleen.

Päiväys:

Puolesta. Noin periaatteessa. Itse kirjoitan yleisesti ottaen aina sillä ajatuksella, että siellä lepää. Edittiä käytän lähinnä häiritsevien kirjoituusvirheiden korjaamiseen ja epäselvien muotoiluiden oikomiseen.

Joskus on ärsyttänyt aika paljonkin toi keskustelujen hajoaminen ja toisaalta vois tuoda malttia aivopierujen postaamiseen, jos 10 minuutin armonajan jälkeen pitäisi vaivata moderaattoria päästäkseen eroon infantiilista purkauksestaan. Vertaus kasvotusten käytyjen keskustelujen muistamiseen/unohtamiseen on perusteeton siinä mielessä, että täällä on kyse julkisesta keskustelusta, ei yksityisestä.

Toisaalta taas, ei mua kauheesti häiritse, et raukkikset editoi. Ja itekin tajusin kerran poistaa viestin, josta ei olis seurannut kuin lisää kohinaa (it has happened).

One Love,

Rootz

Päiväys:

Tapahtumiin tulee editoitua aika paljon flaba-päivityksiä etc uutta informaatiota.

juuri koskaan en ole kiinnittänyt huomiota toisten editointeihin joten aika samahko tuo lieneekin

#1 POUTA SOUND

Muokattu 7 kertaa. Muokattu viimeksi .

Mene sivulle:  12 Seuraava sivu
Sivu:1 / 2

This forum powered by Phorum.