The fastest message board....ever.

| KOTIMAISIA ARTISTEJA | GALLERIA | TULEVAT TAPAHTUMAT |
Fi-Reggae: Jamaika
Matkakertomukset, jamaikalainen kulttuuri
Travel stories, Jamaican culture
Jamaica ER (Kingston Public Hospital)
Kirjoitti: ()
Päiväys:

Silmääni osui tämä Youtubessa 12-osainen dokkari Kingston Public Hospitalista. Ei oo tainnut olla ennen esillä täällä vai pettääkö muistini? Sarja on kuvattu ilmeisesti jo 1997.

En vielä katsonut kuin pieniä paloja. Aika ruffia menoa - ehkä tarkoitushakuisestikin. Alkaa tästä:

[youtube.com]

Re: Jamaica ER (Kingston Public Hospital)
Päiväys:

Alla Observerin eilinen artikkeli Kingston Public Hospitalista. Paljon paikkansapitäviä huomioita tämän ilmaiseen terveydenhuoltoon kuuluvan sairaalan toiminnasta. Pääsin itsekin tutustumaan tarkemmin kyseisen laitoksen toimintaan puoli vuotta sitten. Siellä silloin nukkumani kaksi yötä olivat mulle itse asiassa ensimmäiset nukkumani yöni Kingstonissa. Öitä on tullut vietettyä pitkin Kingstonia toki aiemminkin, mutta vain bilettämisen merkeissä. Tällä kertaa ei ollut syytä juhlaan. ;-)

Kävin sitten 1,5 vuorokauden mittaisen visiittini jälkeen uudestaan KPH:ssa vastaanotolla kaksi kertaa. Mulle oli kerrottu jutunmukaisesti, että paikalla pitäisi olla viimeistään klo 7 ilmoittautumassa ja jonottamassa. Ekalla kerralla kaveri vei mut mestoille. Tokalla kerralla menin taksilla, ja kun kerroin kuskille määränpääni kohteen (KPH), kuski totesi saman tien: "You're late!". Kello oli silloin nimittäin jo 7.30 ja olimme vasta uptownissa. Joka tapauksessa ilmoittautumisajalla ei ole tuossa vaiheessa juurikaan merkitystä - aivan kuten artikkelissa todetaan, ja siten munkin ois kannattanut mennä paikan päälle vasta joskus puolenpäivän jälkeen. Mutta mulla olikin aikaa odotella ja tutkailla menoa KPH:n vastaanottoaulassa. Ja kyllähän sielläkin kuunneltavaa ja katsottavaa riitti.

KPH overwhelmed by deluge of walk-in patients:
[www.jamaicaobserver.com]

[youtube.com]

Päiväys:

Lisää tarinaa KPH:sta tänään Observerissa. Silmä kovana sinkun reiässä seuraan näitä kirjoituksia:

KPH getting better, but...

[youtube.com]

Päiväys:

Seuraava ei koske suoraan KPH:a, eikä etenkään sen ensiapuklinikkaa (ER), vaan Jamaikan julkisia sairaaloita kokonaisuudessaan. Suunta on valitettavasti alaspäin. JLP:n toimeenpanemalla ilmaisella terveydenhuollolla ei kuulemma mene hyvin:

Free health fallout - Too much freeness - No-user-fee policy worsening poor service - CaPRI study:
[jamaica-gleaner.com]

"The quality of service in Jamaica's public hospitals has got worse since the no-user-fee policy was introduced five years ago. It is now ineffective and inefficient, with nurses and doctors displaying an apathetic attitude towards patients and their general duties."

[youtube.com]

Päiväys:

^olin vuodenvaihteessa hope roadilla st andrew memorial hospitalissa pariin otteeseen (potilaan seurana) ja siellä ainakin palvelu oli tosi hyvää ja halpaa.

[www.facebook.com]
[bujutrial.blogspot.com]
[dancehall-dance.blogspot.com]
[youtube.com]

Päiväys:

^Joo, mut se onkin yksityinen sairaala. Ja tuskin kuitenkaan niin halpa, että köyhimmillä jamaikalaisilla olisi varaa käydä siellä.

[youtube.com]

Päiväys:

^aa niimpäs onkin. lääkärissä käynti siellä maksoi noin 20€ (2200 JMD). maiaa oon käyttänyt kerran julkisella terveysasemalla st thomasissa, se oli tosiaan ihan ilmainen ja ihan hyvää palvelua saatiin sielläkin. en nyt siis yritä puolustella mutta omat kokemukset on ainakin olleet ihan positiivisia.

[www.facebook.com]
[bujutrial.blogspot.com]
[youtube.com]

Päiväys:

^Eihän siinä mitään. Jos on puolustettavaa, niin toki sen esiin tuominen on paikallaan.

On mullakin hyviä kokemuksia - ja varsinkin hyviä muistoja - Kingston Public Hospitalista. :-) Mutta se oli myös aika karu mesta kun vertaa suomalaisiin julkisiin sairaaloihin. Ei kuitenkaan niin karu kuin mitä monet kingstonilaiset (minä mukaan lukien kuulopuheiden perusteella) ennakolta luulevat.

Sanoisin, että loppujen lopuksi sellainen on kiva kokemus turistille, kun voi halutessaan "brassailla", että 'siellä mä olin ruffeis oloissa ja et torakat vaan vilisti huoneessa'. Torakoita siis näkyi välillä, vaikka jossain neljännessä kerroksessa olinkin. Kolme (mies)potilasta yhdessä huoneessa. Huoneessa oli oma vessa/suihkuhuone, jonka oven tuuletusritilä puuttui eli sen kohdalla oli vain iso reikä oven alaosassa, minkä ansiosta vessa-asiointikin oli vähemmän yksityistä. Lisäksi vessan/suihkuhuoneen lavuaarin vesihana ei toiminut, joten vessankäytön jälkeen kädet piti pestä potilashuoneen nurkassa olleessa lavuaarissa. Siihen tuli onneksi vettä.

KPH:n vuodepotilaiden pitää myös tuoda sairaalaan tullessaan omat tyynyt ja vuodevaatteet. Mä en ollut osannut varata moisia mukaan Weddy Weddyyn, joten sain ekaksi yöksi jostain lainaan tyynyn - liinavaatteita en kuitenkaan. Muistaakseni pelkällä patjalla ja tyynyllä siis mentiin eka yö. Sit ekana päivänä pari kaveria tuli visiitille. Annoin heille mun kämpän avaimet ja he hakivat mulle vuodevaatteet, tyynyn ja vaatteita.

Kokonaisuudessaan siis helppo ja kivakin kokemus meikäläiselle turistina, mut suhtautuisin varmasti eri tavalla jamaikalaisena, jos ois pitänyt olla duunissa sen sijaan, että olin nyt turistina ja siten siis tavallaan joutilaisena jonottamassa tuntikaupalla omaa vuoroani KPH:n jokapäiväisellä vastaanotolla. Kävin siis 36 tunnin vuodeosastosessioni jälkeen kahdesti KPH:ssa vastaanotolla, joissa molemmilla kerroilla meni käytännössä sellaiset kahdeksan tuntia aikaa. Mulle se kaikki oli vain plussaa kokemuksena, mut ois siis eri juttu, kun pomo, perhe tai muu vastaava huohottaa niskaan... :-(

[youtube.com]

Päiväys:

Scandal Bag: "KPH:n vuodepotilaiden pitää myös tuoda sairaalaan tullessaan omat tyynyt ja vuodevaatteet."

Mikähän meteli Suomessa nousisi vastaavasta? :D Täällä välillä potilaat/ asiakkaat ovat vaatimassa KOTIINSA lääkkeet, hoitotarvikkeet, osa vailla rahaakin ja ihmettelevät kun heidän pitää itse kustantaa omat tarvikkeet ja lääkkeet kotiin....

Never Grow Old.

Päiväys:

^Itse asiassa mä en oo 100-prosenttisen varma koskiko toi vuodevaatesääntö koko sairaalaa. Luultavasti koski, ja luultavasti sääntö on myös edelleen voimassa, mutta tollainen oli ainakin tilanne kaks vuotta sitten sillä osastolla, jolla mä olin. En viitsinyt udella asiasta tarkemmin, koska sellainen ei ois ainakaan vähentänyt jamaikalaisten noloutta julkisista laitoksistaan.

Ihmettelen kyl, et miten moinen tyynysysteemi oikeastaan toimii, koska monihan matkustaa KPH:iin vastaanotolle kaukaa maalta, enkä mä muista nähneeni ainakaan mitään merkittäviä määriä tyynyjä sun muita jengillä mukana, vaikka meitä potilaita istui aina aamuisin ja päivisin vastaanotolla satamäärin odottamassa omaa vuoroa. Oliko sitten maalaisillakin petivaatteet varalle jonkun kaupunkilaiskaverin luona, jos vaikka joutuukin jäämään osastolle?

Hyvästä huolenpidosta mainittakoon se, et lekurini yritti kaivaa mulle sairaalasta mukaan kaikki määräämänsä lääkkeet, jotten olisi joutunut lähtemään niitä sitten itse hakemaan apteekeista. Osa lääkkeistä oli sit kuitenkin sairaalasta loppu, ja jouduin ostamaan ne itse apteekista.

[youtube.com]

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi .

Päiväys:

Lainaus
X
lääkärissä käynti siellä maksoi noin 20€ (2200 JMD).

Toi summa tuli siis pelkästä vastaanotosta ilman lääkkeitä tms. vai? Kuulostaa järkeenkäyvältä, vaikken ite muistakaan tarkkoja lukuja vastaavista visiiteistä.

Jotain saman verran taisi käynti maksaa 2008 myös UWI Monan sairaalassa, joka on mun tietääkseni suosituin ja suurin ei-julkinen sairaala Jamaikalla. Kun asuin Oxford Manorissa New Kingstonissa, niin St. Thomasista kotoisin oleva silloinen tyttöystäväni alkoi yhtenä aamuna kärsiä vatsakivuista. Varsinkin kun hällä on sirppisoluanemia, niin piti totta kai ottaa varman päälle eli soittaa pirssi alle ja ottaa suunta kampusalueelle. Muistan vielä, kun auringon sarastaessa taksiin hypätessämme Noel Ellis istuskeli asuntonsa edessä kolmannessa kerroksessa partsilla kitara kädessään. :-)

Palvelu UWI Monan sairaalassa ei muistaakseni ollut mitenkään erityisen hyvää, eikä huonoa. Jotain tutkimuksia he tekivät, mutta syynä vatsakipuihin olikin ilmeisesti samana päivänä olleet esiyliopiston kokeet. ;-)

Tokalla Jamaikan-reissulla mä kävin yksityisellä vastaanotolla Negrilissä. Lekuri oli ruotsalainen, kahden hankolaisen siskoksen kanssa seurustellut seikkalijatyyppi. Itse vastaanottokäynnissä ei ollut mitään erikoista. Sain antibiootteja ja kaikki meni muistaakseni hyvin.

[youtube.com]

Päiväys:

^juu, lääkkeet ostettiin erikseen samassa rakennuksessa sijatsevasta apteekista, ja tanssijan turvonnut nilkka saatiin kuntoon parissa päivässä.

[www.facebook.com]
[bujutrial.blogspot.com]
[youtube.com]

This forum powered by Phorum.