The fastest message board....ever. REGGAE EXPLOSION - DANCEHALL SALUTE - 18.5.2013 ...
SATURDAY REGGAE JAM w/ LORD EST Live + Tommy-K +...
WAKE THE TOWN ROOTS MEETING 2013 - 18.5.2013 @ G...
voltti reggae night - 24.5.2013 @ KLUBI (TRE)
CAPLETON & THE PROPECHY - 25.5.2013 @ WILDLIFE F...
MEDITATION CORNER - 25.5.2013 @ Ilokivi (JKL)
REGGAE EXPLOSION w/ POUTA SOUND - 25.5.2013 @ CL...
TROPICAL ESCAPE! - 31.5.2013 @ CLUB PLAYGROUND (...
REGGAE AFROBEAT NIGHT - 1.6.2013 @ VASTAVIRTA (T...
SOULFORCE (GER/BCN) & KOMPOSTI - 2.6.2013 @ KAIK...
RAAPPANA & DJ LEIMASIN, PUPPA J & SPITTIN FIYAH,...
VIHREET LINJAT with MAYD HUBB (FR) / HUUHAA / IN...

| KOTIMAISIA ARTISTEJA | GALLERIA | TULEVAT TAPAHTUMAT |
Jamaika : Fi-Reggae
Matkakertomukset, jamaikalainen kulttuuri
Travel stories, Jamaican culture
Mene sivulle:  12Seuraava sivu
Sivu:1 / 2
vaihto-oppilaaksi
Kirjoitti: Heli (IP rekisteröity)
Päiväys: 7.elokuuta 2004 15.16

Tietääkö joku, onko Jamaikalle mahdollista lähteä vaihto-oppilaaksi? Ja jos ei Suomesta, niin muista maista? Sain ajatuksen, kun luin jostain lehdestä, että Paola Suhonen (kai) oli ollu siellä vaihto-oppilaana.

Re: vaihto-oppilaaksi
Kirjoitti: ulriikka (IP rekisteröity)
Päiväys: 7.elokuuta 2004 23.41

Kokeile AFS-järjestöä katsoa, niillä on ollut vaihtoja vaikka mihin.

edit: http://www.afs.fi

Ei siellä näköjään ole enää läheskään kaikkia niitä maita, joita oli tarjolla vuonna -92.

Viestiä muokattu (08.08.04 08:51)

Kirjoitti: Rootzilla (IP rekisteröity)
Päiväys: 8.elokuuta 2004 13.40

Varoituksen sana: jos vaihto-oppiluuden sijaan tuleekin mieleen ajatus lähteä muunlaiseeen vaihtoon, niin ainakin AIESECin työharjoitteluvaihtoon kehitysmaissa kannattaa suhtautua varauksella. Tai ainakin pitää odotukset varsinaisesta työkokemuksesta aika maltillisina. Samoin mahdollisesta palkanmaksusta ja muusta.

One Love,

Rootz

Päiväys: 9.elokuuta 2004 1.34

Mä olen itse ajatellut omasta vaihtarivuodestani, että oli kyllä kivaa ja antoisaa, mutta enemmän hyötyä vaihdosta saa varmasti jos lähtee vasta yliopistosta tai amk:sta vaihtoon. Silloin saa olla omillaan ja opiskellakin oikeasti.

Sitäpaitsi noi järjestöt rahastaa aivan törkeästi vaihtarivuodesta. Ajatelkaa, että esim. Euroopan sisäiset vaihdot maksaa 5550 Euroa, eikä se sisällä oikeastaan muuta kuin lennot, alku- ja loppuleirit sekä kuukausittaiset tapaamiset sekä koulumatkakorvaukset. Isäntäperheethän ei saa korvausta.

Eli kannattais malttaa lukiolaisena vielä pari vuotta ja lähteä vasta sen jälkeen. Mun mielestä.

Kirjoitti: J Dangerous (IP rekisteröity)
Päiväys: 9.elokuuta 2004 6.18

No jos rahaa piisaa niin onhan se kiva matkustella, mutta tavallaan olen samaa mieltä, kyllä se on vielä mukavampaa jos voi samalla tehdä jotain "hyödyllistä", opiskella, tehdä duunia tai jotain vastaavaa. Itse olen kohtuu paljon reissannut aina, mutta nyt viimevuosina kun on alkanut olemaan jotain tähdellistä puuhaa niin se alkanut tuntua yhä mukavammalta. Mutta kyllä kannattaa matkustella aina kun voi, se avartaa ja joskus se muuttuu ehkä yllättäenkin hyvin vaikeaksi (lapsia, oikeita töitä, vastuuta...)

Viestiä muokattu (09.08.04 15:18)

Kirjoitti: Scandal Bag (IP rekisteröity)
Päiväys: 10.elokuuta 2004 12.24

.

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 4.01. 12.06.

Päiväys: 11.elokuuta 2004 0.21

Kulttuurishokki on ihan vakavasti otettava asia. Sitäkin ehkä vähän ihannoi siinä vaiheessa, kun hinku pois on kovimmillaan.

Mä olin vaihdossa Euroopan sisällä, ja siltikin siinä oli totuttelemista. Kaikki eri puolilta maailmaa tulleet vaihtarit, joihin tutustuin vuoden aikana, oli jossain vaiheessa enemmän tai vähemmän paskana ja inhos todellakin isäntäperhettään ja koko maata. Siitä ei kauheesti puhuta, eikä varsinkaan isäntäperheille niistä tule kerrottua. Suurella osalla se meni ohi, mutta joillain ei.

Järjestö, jonka pitäis tukea nuoria siellä maailmalla leimasi isäntäperhettä vaihtavat nuoret hankaloiksi riitelijöiksi. Moni joutui itse etsimään uuden perheen, jos vanhaan ei pystynyt jäämään. Se tukihan on just se, mistä ne suuret rahasummat maksaa ennen lähtöä, joten kaikki ei saa rahoilleen vastinetta todellakaan.

Eteläamerikkalaiset oli muuten ihan oma rotunsa, ja heidän kulttuurishokkinsa taisikin olla kaikkein suurinta. Monet tuli maahan täysin ummikkoina, ja peruskonservatiivinen itsehillinnän kulttuuri ei tuntunut sopivan heille kovin hyvin.

Vaihtovuosi lukiosta on kyllä siinä mielessä hyvä, että se itsenäistää nuoren ei niinkään omista vanhemmista ja kodista, vaan tiiviistä kaveriporukasta. Tytöille tyypillinen tiivis muutaman kaverin ryhmä voi olla joskus aika sitova. Kun on vuoden poissa ja palaa vanhoihin kuvioihin, onkin yllättys huomata, että sitä ei palaakaan tuttuihin kuvioihin. Luokka on uusi, vanhat kaverit kirjoittaakin aiemmin ja lähtee muualle opiskelemaan jne. Mulle se oli ihan hyvä, koska tuli mietittyä tarkkaan mitä itse haluaa.

Kirjoitti: Heli (IP rekisteröity)
Päiväys: 11.elokuuta 2004 11.31

Oon etsiny aika paljo tietoa näistä vaihtari-jutuista, ja alkaa kyllä näyttää siltä, että Suomesta ei ainakaan pääse Jamaikalle vaihto-oppilaaksi. Ja se tuskin onnistuis muiden maiden kautta. Haluisin tosiaan kovasti Jamaikalle (edes käymään) mutta se maksaa... Osaako joku sanoa mikä olisi halvin tapa matkustaa sinne?

Päiväys: 11.elokuuta 2004 11.46

Kannattanee tsekata erilaisia vapaaehtois/työvaihtoja kanssa. Mutta kuten sanoin, kannattaa pitää silmät auki eikä välttämättä luottaa siihen, että kaikki tapahtuu juuri siten kuin luvataan...

One Love,

Rootz

Kirjoitti: Erika (IP rekisteröity)
Päiväys: 13.elokuuta 2004 10.41

Ulriikka >>

Koska olit vaihdossa? Ja missä päin Eurooppaa? Ois kiva tietää sunkin kokemuksii. Ite nyt oon viikon päästä lähös Dominikaaneihin et Karibian merelle menen mut mun onneks näit suuria, 'romanttisia' kuvitelmia ei ole. Katsotaan vaan mitä kielen kans tulee oleen.

*__*

Kirjoitti: jeewes (IP rekisteröity)
Päiväys: 17.elokuuta 2004 8.49

Onko joku ollut työvaihdossa/työharjottelussa Espanjassa?
Entä muualla?
Kertokaa jotain..

Päiväys: 17.elokuuta 2004 9.44

Niin joo.. täällä kyseli Erika multa kokemuksia. Saatan olla jo myöhässäkin, ootko jo lähtenyt peräti...

Olin Itävallassa. Todellakin joo.
Sellainen kolkka Eurooppaa, josta ei ikinä kuule mitään uutisissa ja jonka luulee tuntevansa, mutta yllättyykin. Perinteet on siellä kunniassa ja kylän omien puolta pidetään. Viiniä juodaan juomalaseista ruuan kanssa arkena. Oikeastaan Itävalta on monta eri maata tapoineen ja ruokineen kaikkineen. Joissain paikoissa tuli mieleen suomalainen maaseutu- ja kyläkulttuuri isoäitiemme nuoruuden aikaan.

Jostain syystä (!) luulen, että tää foorumi ei ole ihan oikea paikka kuitenkaan mun kertoa niistä kokemuksistani. Kohdemaakin on aika epämuodikas. Eksoottinen kyllä, muttei kuuman kostea karibia.

Sikäläinen isäntäperheen siskoni on muuten naimisissa ghanalaisen miehen kanssa ja saa juuri kohta lapsen. Muistelisin, Riina, että sinulla on myös ghanalainen mies ja reissukokemuksia maasta. Vai muistanko väärin? "Siskoni" suunnittelee reissua sinne kunhan vauva on vähän kasvanut. Olisko sulla jotain vinkkejä hänelle antaa, hän hermoilee nimittäin vähän.

Kirjoitti: Scandal Bag (IP rekisteröity)
Päiväys: 17.elokuuta 2004 10.05

.

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi 4.01. 12.07.

Päiväys: 17.elokuuta 2004 10.13

'Ketä vedin tänään'.

Scandal Bag solo...

One Love,

Rootz

Kirjoitti: X (IP rekisteröity)
Päiväys: 18.elokuuta 2004 7.06

Ulriikka, mäkään en ole vielä käynyt Ghanassa ja hermoilen sitä itsekin :-) Pääasia kai on laittaa rokotukset kuntoon ja ottaa malaria-lääkkeet ja ostaa hyvä hyttysverkko. Muuten olen kyllä kuullut pelkkää hyvää siellä käyneiltä!

Päiväys: 3.syyskuuta 2004 11.13

Ulriikka, joo no taalla Karibian auringon alla oon ollut jo kaks viikkoa, mutta mikas tassa. Pitais viela ne seuraavat 9 kuukautta viettaa taalla.

Ja Ulriikalle ja Riinalle. En nyt tie asiast paljoa, mutta kaveri on asunut Ghanassa kaueminkin ja tykannyt mestoist, mutta kai just kantsii laittaa noi rokotukset kuntoon ja malaria-laakkeit napsii, jos silt tuntuu. Kylla ilmankin parjaa kuulemma ja jos malaria iskee ni saa sen hoidettu, jos nyt tarpeeks aikasin asia huomataan. Ja jos on massii hoitoihin.

*__*

Päiväys: 3.syyskuuta 2004 12.10

"malaria-laakkeit napsii, jos silt tuntuu. Kylla ilmankin parjaa kuulemma ja jos malaria iskee ni saa sen hoidettu, jos nyt tarpeeks aikasin asia huomataan."

Lääkkeiden syöntiä miettiessä kannattanee kuitenkin muistaa, että malaria on yleisyydestään huolimatta vieläkin potentiaalisesti tappava tauti... Ja jos Lariamin psykovaikutuksilla on peloteltu, niin itse en ainakaan havainnut olevani yhtään psykoottisempi Lariameissa kuin ilman. Ja toisaalta reissu voi olla antoisampi, jos siitä ei suurta osaa kuluta kuumehoureisena...

One Love,

Rootz

Päiväys: 5.syyskuuta 2004 11.26

Hei Erika, kirjoita säkin vaan kuulumisia sieltä.

Kaikkea hyvää vaihtarivuodelle!

Päiväys: 11.syyskuuta 2004 12.17

Jees. Kertoillaan kuulumisia. Kivaa taalla on. Aivan liian kuuma, mutta siihen tottuu. Nyt on satanut ko tuo hurrikaan Ivan meni ohi pari paivaa sit. Jatkaa kohti Jamaikaa, Kuubaa ja Floridaa. Taas vaihteeksi. Tervemenoa kattelee ko palmut lentelee taivaalla. Tyksin olla taalla tosi paljon. Rento meininki, mutta perheet on AIVAN liian ylisuojelevia. Sen takia mulla ja kaverilla onkin sitten vahan ongelmia. Olemme kaksi 17-vee tyttoa ja emme saa menna ostoskeskukseen ilman jomman kumman hostmamia. Suu auki katsottiin, etta mita. Tata se on, kun tulee Suomesta Dominikaaneihin tai ylipaataan lahtee Eurooppaa pidemmalle. Tan asian kanssa menee vahan hermot seka mein hostit tekee mein espanjan oppimisesta kamalan haloon. Meidan tarvisi oppia sita espanjaa heti paikalla ja nyt. Sen jalkeen voidaankin sit alkaa kulkemaan paikasta toiseen. Niin ja tietysti emme saa kayttaa bussia, kun ties kuka tulee ja raiskaa meidat tyhmat suomalaiset. Siis toki ymmarran pointin ja en sano, etta ma tiedan kaiken, mutta ko on ne muutkin vaihtarit kulkeneet ja en tie et kenellekkaan ois sattunut mitaan KAMALAA. Joo no mut kaikesta huolimatta taalla on kivaa ja ihanaa ja kaikkea mukavaa. Ihmiset on hurjan ystavallisia ja ihania ja nauravaisia. Ottaa tosi rennosti. Merengueet kuunnellaan ja ollaan uskovaisia. Kirkossa kaydaan ja sita rataa. Ihan poppia. Ulkonaosta pidetaan ylihyvaa huolta ja hengaillaan yhdes kamujen kanssa. Viihdyn taalla kuhan sais vaan teha viela jotain itekin. Kertokaan jotain viisasta, mika mahdollisesti lohduttais. Oli pakko purkaa taa jonnekin vaikei taa sinaansa oo oikee keskustelu, mutta I do not care anymore. Mut kylla taalla on ihanaa ja viihdyn kaikest huolimatta. Tosin tuntuu, etta luokkakaverit on henkisesti 10-vuotiaiden tasolla. Kuka tietaa. (Tuntuu taas, etta oon ite niin pirun viisas.) Mut Ulriikka mimmosii ongelmia sulla oli aikoinaan isantaperheen kanssa? Tosin sa oot ollut vahan erilaisissa maisemis ko ma.

*__*

Päiväys: 12.syyskuuta 2004 5.20

Moi Erika,

koita olla kärsivällinen. Kyllä sä pikkuhiljaa saat pidempää liekaa. Älä nyt ota hernettä nenään, mutta oot vielä kuitenkin alaikäinen ja ne vanhemmat on susta vastuussa, kai niitä pelottaa. Kannattaa kunnioittaa perheen sääntöjä, kattoa alku ihan iisisti ja koittaa vähitellen kasvattaa luottamusta.

Mullakin oli kyllä samantapaisia juttuja. En saanut esim käydä kahvilla poikien kanssa ilman, että ensin tuotiin poika perheeseen näytille... yritä siinä sitten tutustua kehenkään, heh. Mutta kyllä se sitten alkoi lutviutua ja pääsin hummaamaan paikallisten Günthereiden ja Gertrudien kanssa!

Sellainen vinkki vielä, jos sallit, että jos se sun kaveri on kanssa vaihto-oppilas, niin älkää klikkiytykö liikaa keskenänne vaan menkää paikallisten juttuihin mukaan.

Mene sivulle:  12Seuraava sivu
Sivu:1 / 2

Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tähän foorumiin.
This forum powered by Phorum.