The fastest message board....ever.

| KOTIMAISIA ARTISTEJA | GALLERIA | TULEVAT TAPAHTUMAT |
Fi-Reggae: Jamaika
Matkakertomukset, jamaikalainen kulttuuri
Travel stories, Jamaican culture
Mene sivulle:  12 Seuraava sivu
Sivu:1 / 2
Trip report from Jamaica (spring 2005)
Kirjoitti: ()
Päiväys:

Aluksi pieni selvennys. Tän viestin paikalla, ketjun alussa, oli aikoinaan tuoreeltaan paikan päällä Kingstonissa kirjoittamani "raportti", joka kuului suunnilleen näin: "Real badman neva neva neva neva neva neva neva dweet!". Ainoana erona oli, että alkuperäisessä neva-sana taisi toistua muutama tuhat kertaa. Siksi Bommitommin ja muiden kommentit alla.

Sitten heti reissun jälkeen kirjoitin tähän samaan ketjuun oikean matkaraportin, jonka muutamaa vuotta myöhemmin poistin täältä muiden tuhoamani JA-osion kirjoitusteni joukossa.

Nyt toukokuussa 2013, äskettäisen Facebook-keskustelun ansiosta Fi-Reggaen vanhat JA-matkakertomukset on taas noussut esille, joten löysin läppäriltäni tämänkin kadonneen kirjoitukseni:

---------

Nelisen viikkoa Kingstonissa (23.3-19.4.2005). Taisi olla 11. reissu Jamaikalle. Eräänä päivänä käppäillessäni Half Way Treelle arvioin, että olen kävellyt Kingstonin katuja yhteensä vähintään tuplasti sen matkan mitä on Helsingistä Utsjoelle. Sinkkuja tuli tällä reissulla ostettua normaalia vähemmän – reilut 300. Edullisten valuuttakurssien takia yhden sinkun hinnaksi tuli vain vähän yli yksi euro.

Ke 23.3: Eka yö exän luona. Oli älynnyt varata Dragon Stoutia jääkaappiin.

To 24.3: Aamulla exän vuokraisäntä lähti näyttämään vuokralla olevaa kämppäänsä. Iltapäivällä muutin kämppään, vaikka se onkin Jamaikan kenties vaarallisimmalla paikalla, USA:n suurlähetystön kupeessa New Kingstonissa. Vuokraisäntänäni oli kuuluisa näytelmäkirjailija Trevor Rhone, jonka tunnetuin työ Jamaikan ulkopuolella lienee käsikirjoitus elokuvaan The Harder They Come. Illalla kaverin kanssa ’after work lime’ Peppersissä ja hengailua Portmoressa yhdellä ostarilla, jonka edustalle oli kokoontunut kaverin tuttuja. Tyypit osoittautuivat soundimiehiksi. Pääselektori on Mattahorn – ei kuitenkaan Tony. Jätkät innostuivat luukuttamaan mun antamaa ’Scandalous 8’-mixiä ja ehdottivat, että soittaisin seuraavana iltana heidän bileissään Spanish Townin liepeillä. Portmoren jälkeen jatkoin yksin Asylumiin Stone Loven dancehall-iltaan.

Pe 25.3: Illalla Mattahornin soundin bileet Spanish Townin lähellä Mt. Morelandissä – todellakin pusikossa, ’keskellä ei mitään’. Liput oli silti peräti 500 JAD (n. 6,50 euroa), koska pääesiintyjänä piti olla 5th Element Crew. Konserttialueen sisällä oli vain muutama kymmenen ihmistä, joista suurin osa oli luultavasti jollain tavalla järjestelyihin osallistuvia ja siten ilmaiseksi sisään tulleita. Jossain vaiheessa yötä Chuck Fenda ja Spanna Banna ilmestyivät paikalle ja kävivät lavalla tervehtimässä yleisöä: ”People small, but vibes still nice!”, jonka jälkeen kaksikko poistui lavalta. Kysyin Fenderilta muistiko hän kolmen viikon takaista jutusteluamme Minneapolisissa. Fender muisti, mutta hieman mies näytti ihmettelevän miten olin päätynyt moiseen korpeen, vaikka olinkin kertonut tulevani Kingstoniin. Mattahornin porukka hoiti koko yön ajan soundihommat mallikkaasti. Heti saavuttuani paikalle Mattahorn oli kyselemässä milloin haluan soittaa. Soundin levyt ovat pääasiassa cd:inä, enkä oikein löytänyt soundin pienestä seiska-arkusta kunnon settiä, jota innostuisin soittamaan – varsinkaan kun fiiliskään ei ollut ihan huipussaan yleisökadon takia. Mattahorn laittoi lopulta soimaan Scandalous 8:n – todella oikeaoppinen veto soundilta soittaa toisen soundin valmista mixiä! ;-) Mix-cd ehti soida melkein loppuun asti ennen kuin soundi päätti laittaa pillit pussiin.

La 26.3: Paljon mainostettu Eclipse Pool Party Rockfortissa. Edellisvuonna missasin nää bileet parilla päivällä. Jos Mt. Morelandin bileissä oli hyvät vuohet (älkää ymmärtäkö väärin – kyse on curry goatista, jota Guinnessin ohella tarjoiltiin ilmaiseksi meille ”selektoreille”), niin Eclipsessä oli ”vastassa” lukematon määrä uskomattomia kinkkuja, kun päräytin kaverin kanssa taksilla Mineral Span portille. 200 ensimmäistä bikineihin pukeutunutta naista pääsi ilmaiseksi sisään. Hieno konsertti – soundeina mm. Renaissance, Coppershot, Razz & Biggy ja Swatch International. Vokaaliartisteina mm. Beenie Man, Lady Saw, Sizzla, Turbulence ja Sasha. Sähköt meni tosin alkuillasta useammin kuin viisi kertaa.
[www.jamaica-star.com]

Ma 28.3: Maali saapui Virosta ekalle Jamaikan reissulleen. Frendi lähti kuskiksi lentokentälle vastaan Maalia. Muutamaa tuntia myöhemmin olimme matkalla Montego Bayn ’Death Before Dishonour’-clashiin kahdella autolla. Pääsin sisään Maalin järkkäämällä lehdistöpassilla. Mainio clash. Tony Matterhorn luovutti kolmannella kierroksella ja soitti tällöin vain yhden biisin. Kovin yllättäjä mulle oli selvä voittaja Bass Odyssey. Johtohahmo Squingyllä oli vauhti päällä. Elephant Man jää toiseksi kun verrataan Squingyn lavarakenneakrobatiaa Elen vastaavaan.
[www.jamaica-gleaner.com]

Ke 30.3: Puolenpäivän aikaan rantabileisiin Lime Caylle, Kingstonin edustalle. Syndicate soittamassa. Paikalla mm. Delano, Sean Paul ja Zachary Harding. Meidän remmissä mukana Maali, mun tuttavapariskunta John ja Emily Kaliforniasta sekä heidän kolme tuttua Kingstonista. Isovanhemmat John ja Emily ovat jo muuten kuusissakymmenissä, mutta silti he jaksavat kiertää road marchit ja jouvert’t Jamaikalla, Trinidadissa, Miamissa, jne! Siihen päälle tietenkin myös reggaebileet kuten Asylumin dancehall-ilta. Lime Cayllä virtasi olut ja rommi, ja sen myötä muistiinpanot jäivät lopputapahtumista vähäisiksi. Bileiden motto ’Rum, Sun & Fun ’Till It Done!’ oli osuva. En ollut muuten käynyt Lime Cayllä reiluun kahdeksaan vuoteen.

To 31.3: Jälleen kerran: Asylum & Stone Love.

Pe 1.4: Carnival time! Jouvert @ Mas Camp, parin sadan metrin päässä kämpiltä. Pohjia otimme viime vuoden tapaan Johnin ja Emilyn hotellihuoneessa Pegasusissa - tällä kertaa isommalla porukalla. Puoleltaöin Mas Campiin. Get on bad!!! Get on mad!!! Päätin, että ens vuonna on pakko yrittää mukaan pohjoisrannikon Beach Jouvert’hin. Todella hieno ilta, yö ja aamu! Selektorina mm. soca-spesialisti Dj Switch Trinidad & Tobagosta. Lavalla mm. Destra ja Maximus Dan. Mun kolmas karnevaali Jamaikalla ja toinen Jouvert. Toivottavasti ei viimeinen. Aamulla kello yhdeksän jälkeen nukkumaan. Toivottavasti saadaan vielä kuviakin Maalista, meistä muista ja maalista. Tänä vuonna tuli taas useita todella hyviä soca-biisejä, mm. ’road march’-ykkönen Shurwaynen Dead Or Alive, Machelin We’re Not Giving Up, Jamesy P:n Nookie ja KMC:n First Experience.
[www.jamaica-star.com]
[www.bacchanaljamaica.com]
[watever.com]

La 2.4: Maali kävi tsekkaamassa 5th Elementin keikan Asylumissa. Itse skippasin sen.

Su 3.4: Iltapäivä meni kello kahdesta alkaen Road Marchia seuratessa. Maalia ei näkynyt, koska hän erehtyi seuraamaan vahingossa väärää kulkuetta – ei Bacchanalia, jossa John ja Emily olivat mukana. Yhtäkkiä Mattahorn (ei Tony) porukoineen bongasi mut väkijoukosta ja jatkoimmekin road marchin seuraamista yhdessä. Mattahornin jengi oli saanut levitettäväksi satoja kampanjakortsuja, joita jätkät heittelivät yleisön ja kulkueväen joukkoon. Pysähdyimme matkalla mun kämpille kylmälle oluelle. Fiilis oli sen verran hyvä, että mun oli pakko jatkaa Mas Campin jälkihumuun, konserttiin, johon karnevaali päättyi. Kivahan siellä oli whinata Guinness kourassa nuoren ja kiinteän misun bebassa kiinni kun vielä esiintyjinä oli mm. Destra ja Maximus Dan.
Scandal: [watever.com]
[watever.com]
[www.bacchanaljamaica.com]

Ti 5.4: Maali oli lähtenyt edellisaamuna Johnin ja Emilyn kyydissä Negriliin. Puolenyön jälkeen kävelin himasta pari kilsaa Half Way Treelle uudelle Limelight-klubille, jolla oli viikkoa aikaisemmin esiintynyt Bounty Killer. Nyt paikalla soitti klubin vakiosoundi Adonai. Ihan hyvä ilta, mutta jengiä alkoi kerääntyä enemmän paikalle vasta kahden jälkeen. Lisäksi Adonai soitti mun makuun liikaa hiphoppia ja disco-hittejä. Muuten huippusoundi Adonain esitys oli erinomainen.

Ke 6.4: Illalla kello kahdeksan aikoihin lähdin kävelemään treffeille kilsan päähän. Heti alussa Oxford Roadilla yks madman ilmestyi mun vierelle pummaamaan rahaa. Pahoittelin, ettei ole antaa mitään. Yhtäkkiä tyyppi pirskotti kädellään mun naamalle jotain, josta en tiennyt oliko se vain vettä vai mitä. Yksi pisaroista osui sen verran pahasti silmään, että silmää alkoi kirvellä. Madmanin käytös yllätti, enkä tajunnut siksi edes suuttua tyypille. Hieroin vain silmääni kiroillen kun hemmo jatkoi kävelemistä ja pummaamista mun vierellä. Koko välikohtaus ehti kestää parisenkymmentä sekuntia, kun meidän kohdalle pysähtyi auto, josta joku huusi mun nimeä. Frendi oli tyttöystävineen liikkeellä ja tyttöystävä oli huomannut mut kävelemässä. Sain kyydin treffipaikalle. Myöhemmin näin saman madmanin uudestaan mun kämpän liepeillä, mutta tyypistä ei ollut enää harmia, ja minäkin päätin jättää hänet rauhaan.

To 7.4: Kokkasin currykanaa exän luona. Illallisella oli myös exän paras kaveri – mun tuttu yli kymmenen vuoden takaa. Mulla alkoi pian kaverin kanssa kiihkeä väittely Vybz Kartelista. Meinasin jo lyödä puukkoa pöytään tai vähintäänkin poistua paikalta, kunnes maltoin mieleni. Minä olin tietenkin Kartelin puolesta ja hän Kartelia vastaan.

Pe 8.4: Uudet treffit – tällä kertaa Quad-klubilla.

La 9.4: Up 2 Di Startime! Kävelin puolenyön aikaan Mas Campin portin edustalle, jossa kuuntelin areenalla pidettävästä Derrick Morganin synttärin kunniaksi pidetystä ’Stars R Us’-konsertista kantautuvia ääniä. Esiintyjinä oli joukko nimekkeitä veteraaneja. Olisi ollut ihan kiva käydä sisäpuolellakin, mutta lähes 1000 JAD:n lippu ei houkutellut pistäytymään, koska olin joka tapauksessa lähdössä hieman puolenyön jälkeen taksilla kaupungin ulkopuolelle Stony Hillin taakse Golden Springiin, jossa soitti Stone Loven lisäksi Coppershot. Liput 400 JAD. Mukana piti olla myös Tony Matterhorn, joka olikin sitten kuulemma Barbadoksella, jonne hänet hiljattain pestattiin vetämään radio-ohjelmaa. Artisteista jäi puolestaan uupumaan Turbulence, mutta konsertin vetonaula Vybz Kartel oli kuitenkin paikalla joukkoineen, ja niin oli myös Wayne Marshall, ja kaksikko vetikin todella hyvän show’n. Kartelin tallista esiintyi mm. Escobar ja Singa Blinga. French Cutin mallinaisten muotinäytöstä oli myös kiva katsella dancehall-musan soidessa. Annoin Kartelille kopiot Scandalous 6:sta ja 8:sta. Onhan niillä sentään yhteensä melkein 40 Kartel-biisiä. Reissu kaupungin ulkopuolelle kannatti ehdottomasti. Stone Loven veteraaniselektori Billy Slaughter tarjosi kyydin takaisin Kingstoniin.
Kartel: [www.jamaica-star.com]
Mas Camp: [www.jamaica-star.com]

Ti 11.4: Tapasin iltapäivällä New Kingstonin ’Up On The Roofin’ kattoterassilla Heptonesin Earl Morganin ja selektori AKW:n Lontoosta. Morgan kertoili meille juttuja samalla kun selailimme Morganilla myynnissä olleita vinyylejä. Hinnat olivat tosin korkeammat kuin Aquariuksessa. Aika huimat hinnat on myös ylhäällä ’Roofissa’. Alakerran Jamrock-ravintola oli puolestaan ottanut aimo askeleen taaksepäin ruoan laadussa. Omistaja oli kuulemma vaihtunut ja sen huomasi keittiön tarjonnassa. Kahvikaan ei ollut enää oikeaa Blue Mountainia, vaikka ruokalista niin väitti. Sen sijaan krikettilegenda Courtney Walshin syyskuussa avattu ravintola Cuddyz New Kingstonissa oli mukava yllätys. Cuddyzin ’Mama Walshin Stew Peas’ on taivaallista, muttei kallista.

Ke 13.4: Uudet treffit – tällä kertaa ’Weddy Weddy’-ilta Stone Loven päämajalla. Paikalla paljon artisteja, mm. Danny English, Anthony Cruz, Bounty Killer, Burro Banton, Bescenta ja Yellowman! Todella hyvät bileet – jollain tavalla parempi fiilis kuin Asylumissa yleensä. Vaikka cd:iltä soittivatkin, niin mun antamat sinkkukeskiöt komeilivat Stone Loven teknareilla. Keikan jälkeen niitä oli hyvä esitellä partnerille – varsinkin kun itse Fadda Pow nyökytteli vieressä, että erinomaisia ovat. ;-)

To 14.4: Asylum & Stone Love – mitäpä muutakaan?

Pe 15.4: Ryyppäämistä OJ36 Recordsin Billyn ja Reggaeboxin Lucasin kanssa Peppersissä – mitäpä muutakaan? Illan aloitin Billyn kanssa Pegasus-hotellin baarissa. Pegasusin pääoven edessä huomasin Nadine Willisin, Guccin jamaikalaisen huippumallin, jolle tokaisin: ”Excuse me, but are you Nadine? Remember me? Scandal Bag”. Nadinen seurassa olleet pari viiskymppistä naista naurahtivat: ”Are you saying that your name is Scandal Bag?”. Sounditoveri Garbage Manin nimi herätti hilpeyttä sekin. Ja kyllähän Nadine vanhan Gemini-selektorin muisti.

La 16.4: Geminin gogo-klubi oli muuttanut Half Way Tree Roadilta Mannings Hill Roadille. Uusi klubi piti käydä tsekkaamassa varsinkin kun uuden Geminin avajaisissa mainostettiin olevan paikalla Fadda Pow’n. Star-lehden mainoksessa ei tosin ollut päivämäärää, eikä Wee Pow’ta näkynytkään paikalla. Misuja riitti silti. Sovinistista touhua, mutta kivaa siitä huolimatta.

Su 17.4: Taas treffit – tällä kertaa neidon valitsema kohde, gogo-klubi Palais Royale. Liian vähän uutta dancehallia. Visuaalinen tarjonta kiitettävä. Mun partnerin lisäksi paikalla oli paljon muita naisasiakkaita.

Ma 18.4: Fire Linksin Hot Mondays Molynes Roadilla. Maestro itse saapui paikalle hieman kello kolmen jälkeen eli yllättävän aikaisin ja aloitti tapansa mukaan ’Celine Dion’-tyyppisillä biiseillä, joita naiset lauloivat kuorossa. Hyvä ilta. Kykyjenetsintäkilpailuja mm. selektori- ja tanssiosastoilla. Yleisön joukossa paljon musiikkikuuluisuuksia, mm. Mr. Lex, John Hype, Arif Cooper ja Kurt Riley. Tietysti myös täällä soi Chaka Chaka. Ei kuitenkaan se vähemmän tunnettu Kentucky Kidin alkuperäinen.

Scandal Bag

[youtube.com]

Muokattu 3 kertaa. Muokattu viimeksi .

Re: Trip report from Jamaica (spring 2005)
Päiväys:

Pyyskö joku tekemään sellasta? Vai muutenko vaan aihe tuli mieleen? Siitä puhe mistä puute?

;)

Päiväys:

Täytyy kyllä todeta, että Scandalin raporttien taso on laskenut...

One Love,

Rootz

Päiväys:

Aikamoinen trippi!

Päiväys:

:-D
Jatkoa odotellessa!
(Näin että matkaraportti on tullut, kävin keittämässä teetä ja otin mukavan asennon koneen äärellä... mut tänhän lukaskin nopeesti ;-)

[www.facebook.com]
[bujutrial.blogspot.com]
[dancehall-dance.blogspot.com]
[youtube.com]

Päiväys:

a true, scandal? neva?
me nah buy dat :)))

greetings from Jamaica

Päiväys:

Viestiä muokattu (15.04.05 15:30)

----
E pluribus anum

Päiväys:

The badman doth protest too much.

One Love,

Rootz

Päiväys:

.

[youtube.com]

Muokattu 1 kertaa. Muokattu viimeksi .

Päiväys:

Up to di time, Scandal, good to read.

Päiväys:

kiitos tästä. kyllähän tätä ihan mielellään aamuteellä luki.

Päiväys:

kiitoksia. näitä matkakertomuksia on aina kiva fiilistellä

Päiväys:

Kiitokset täältäkin suunnalta, vaivattomasti luettavaa mielenkiintoista juttua.

Scandal Bag kirjoitti:

> Adonai soitti mun makuun liikaa hiphoppia ja disco-hittejä.
> Muuten huippusoundi Adonain esitys oli erinomainen.

Minkä verran Jamaikalla soitetaan hiphoppia, ja minkälaista?

Päiväys:

.

Päiväys:

Hittiräppi siellä omien havaintojeni mukaan soi. Snoop, Lil Jon, Ja Rule jne jne jne

Päiväys:

jes Scandal Vandal

what about reggaeton?? did u hear a lot (in JAM)

(wicked story, it where pleasure to read... ill need back there...:)

-laman

[www.bashment.ee]

Päiväys:

hehee, you ask Scandal? he probably don't remember (m)any parties! ;)

As for myself, I didn't really hear reggaeton anywhere in Jamaica... or maybe a little bit @ soca beachparty in Lime Cay, but that was basically it.

Päiväys:

.

Päiväys:

some ladies on a yacht (who didn’t exist 18 years ago!), swimming, high grade inna di bush, etc. :-)

:DDDD
jeahh, but still, reggaeton, is very similar to bam-bam (Pliers "Bam Bam") riddim.... also by vibe similar to soca...
jes truu they dont speak over there spanish/portugese...

many reggaeton also in english... (but then it is may-be already oldschool regga-dancehall with bambam riddim..;))

...jeahh, u cant say (at least mi) any kinda stylee...
(Ringo always says: Its all about vibes...:)

big UP positive vibes!
-tarrvi aka Laman aka Tarvi Laamann aka T.Laamann son of Heiki...:)
www.bashment.ee

Päiväys:

.

[youtube.com]

Mene sivulle:  12 Seuraava sivu
Sivu:1 / 2

This forum powered by Phorum.